PRZEMYSŁ MOTORYZACYJNY

 

 

 

Podczas kontroli różnych części pojazdów oraz wyposażenia w przemyśle lotniczym występuje dużo ważnych aspektów, które należy wziąć pod uwagę. Podobnie, jak różną rolę w produkcie finalnym odgrywają różne części, tak różne mogą być potrzeby kontroli jakości, w zależności od tego, co należy sprawdzić.

 

Niezależnie od jakości wynikającej z wykwalifikowanej pracy, występują również takie rzeczy, jak bezpieczeństwo operacyjne, żywotność oraz ogólne koszty, które można zaobserwować oraz poprawić podczas procesu produkcji. 

 


Potrzebujesz więcej informacji?

Pozostańmy w kontakcie

Skontaktuj się z nami i dowiedz się więcej o zapewnieniu jakości w przemyśle motoryzacyjnym

 

KONTAKT


Typowe części przechodzące kontrolę jakości w przemyśle motoryzacyjnym 

 

SAMOCHODY SPALINOWE

Shafts & Bearings_1400x900.png

Wały i łożyska

 

Wał samochodowy, znany również jako wał napędowy, jest mechanicznym elementem transmitującym moment obrotowy i obroty z silnika do kół samochodu. To cylindryczny pręt łączący wał wyjściowy skrzyni biegów z wałem wejściowym mechanizmu różnicowego pozwalając na przeniesienie mocy z silnika do kół. Zwykle jest wykonany ze stali, zaprojektowany żeby wytrzymać dużą siłę generowaną przez silnik, co czyni kontrolę jakości bardzo ważną.

 

Łożyska wspierające wały i osie w samochodzie redukują tarcie i pozwalają na płynny ruch części. Jest to rodzaj elementu tocznego lub ślizgowego zaprojektowanego, aby wytrzymać ciężar i siły pojawiające się  podczas kontaktu z tymi częściami obrotowymi. Generalnie, te produkty odgrywają kluczową rolę w płynnym i wydajnym działaniu systemu mechanicznego samochodu, pomagając zredukować tarcie i zużycie. Aby zapewnić ich optymalne działanie wymagane są zawansowane pomiary i analizy na każdym etapie procesu produkcyjnego.

 

 

Techniki kontroli jakości

Icon__Dimensional Measurement.png
Pomiar wymiarowy

Podczas procesu produkcji w przemyśle motoryzacyjnym pomiar wymiarowy jest wykonywany na różnych etapach w celu zapewnienia, że części są produkowane zgodnie ze specyfikacją. Na przykład podczas obróbki mechanicznej współrzędnościowe maszyny pomiarowe (CMM) oraz inne precyzyjne przyrządy pomiarowe są używane do pomiaru wymiarów części i zapewnienia, że części mieszczą w dopuszczalnych granicach tolerancji..

MicrosoftTeams-image.png
Analiza chropowatości, okrągłości i kształtu

Te trzy tematy są pod ciągłą obserwacją podczas produkcji wałków i łożysk, ponieważ elementy te są kluczowymi komponentami każdego pojazdu. Każdy z komponentów posiada optymalne wymagania specyfikacji, które muszą zostać spełnione i mogą być sprawdzone jedynie przez urządzenia takie, jak profilometr, okrągłościomierz, a w niektórych przypadkach nawet współrzędnościowa maszyna pomiarowa (CMM).

Icon__Hardness Testing.png
Badanie twardości łożysk

Własność materiału, która pozwala przeciwstawić się deformacji plastycznej, typowej dla penetracji, nazywana jest twardością. Jedną z powszechnych metod na zmierzenia twardości jest metoda VIckersa. Polega na użyciu wgłębnika diamentowego w kształcie piramidy do wykonania wgłębienia w materiale. Po wykonaniu zagłębienia używa się mikroskopu pomiarowego do wyznaczenia długości przekątnych odcisku, a następnie obliczana jest wartość twardości w skali Vickersa.


Gears_1400x900.png

Koła zębate

 

W samochodzie koła zębate zwykle stosowane są w skrzyniach biegów, mechanizmach różnicowych i skrzyniach transmisyjnych. Ponieważ każde z nich odgrywa kluczową rolę w przenoszeniu siły z silnika do kół, dlatego wymagane są szczegółowe kontrole i testy, aby mieć pewność, że wykonują swoją pracę prawidłowo. Koła zębate w samochodach występują w różnych kształtach i rozmiarach, w zależności od przeznaczenia. Najczęstszymi typami kół zębatych w przemyśle motoryzacyjnym są koła zębate z zębami prostymi, koła zębate z zębami skośnymi oraz koła zębate stożkowe.

 

Techniki kontroli jakości

Icon__Dimensional Measurement.png
Pomiar wymiarowy

W celu zapewnienia, że wymiary oraz kształty kół zębatych są zgodne ze specyfikacją, nie ma lepszego przyrządu niż współrzędnościowa maszyna pomiarowa (CMM). Dla bardziej precyzyjnych i dokładnych pomiarów regularnie używane są końcówki pomiarowe oraz głowice skanujące. Typowe pomiary wykonywane podczas kontroli jakości tych części zwykle obejmują profil zęba, średnicę podziałową, luz wsteczny oraz pomiar bicia.

Icon__Surface inspection.png
Sprawdzenie powierzchni

Powierzchnie kół zębatych muszą mieć gładkie i jednolite wykończenie, żeby zapewnić prawidłowe działanie i minimalne zużycie. Do wykrycia defektów powierzchni lub innych jej niedoskonałości mogących zaszkodzić trwałości i spowodować uszkodzenie używane są takie techniki kontroli powierzchni, jak inspekcja wizualna lub analiza chropowatości powierzchni. Podążając za parametrami ustalonymi przez projektantów można wykonać pomiar chropowatości powierzchni w celu zapewnienia, że produkty spełniają wartości ustalone przed rozpoczęciem produkcji.

Icon__Hardness Testing.png
Pomiar twardości

Koła zębate muszą mieć wystarczającą twardość, żeby wytrzymać obciążenia i naprężenia występujące podczas pracy. Do sprawdzenia twardości kół zębatych, która zmienia się w zależności od lokalizacji oraz materiału, wykorzystywane są metody Rockwella i Vickersa.


Car Body_1400x900.png

Karoseria

 

Karoseria jest czymś więcej niż to, co widzisz na zewnątrz. To swoista powłoka kryjąca elementy wewnętrzne pojazdu. Zwykle wykonana ze stali, aluminium lub materiałów kompozytowych, spełnia wiele funkcji, jak ochrona użytkowników przed czynnikami zewnętrznymi, zapewnia sztywną konstrukcję pojazdu, mieści różne komponenty mechaniczne i elektryczne. Jest to jedna z najważniejszych części każdego pojazdu, który dzisiaj spotykasz na drodze.

 

 

Techniki kontroli jakości

Icon__Dimensional Measurement.png
Pomiar wymiarowy

Karoserie muszą być produkowane z dokładnymi wymiarami, żeby prawidłowo dopasowywały się do reszty komponentów. Ponieważ przeważnie są dość duże, to kontrola jakości wymaga pomiarów na dużych maszynach współrzędnościowych (CMM) lub na bezdotykowych urządzeniach, jak np. skanery laserowe.

Icon__Surface inspection.png
Sprawdzenie powierzchni

Karoserie muszą mieć gładkie i jednolite powierzchnie. W celu wykrycia uszkodzeń, jak np. wgniecenia, zarysowania lub uszkodzenia powłoki lakierniczej, bądź uszczelniacza, do sprawdzenia powierzchni używa się technik oceny wizualnej i skaningu 3D.


Gaskets_1400x900.png

Uszczelki

 

Uszczelki są powszechnie używane w różnych branżach jako urządzenie zapobiegające wyciekowi cieczy lub gazu pomiędzy dwoma lub więcej powierzchniami współpracującymi. Zwykle są wykonane z materiałów ściśliwych, jak np. guma lub silikon, i są umieszczane pomiędzy sparowanymi powierzchniami w celu utworzenia mocnego uszczelnienia.

 

Przy zastosowaniu w pojazdach uszczelki zwykle są umieszczane w konstrukcji bloków silnika, głowic cylindrów, systemów wydechowych i systemach przeniesienia napędu. Są kluczowymi komponentami pomagającymi zapewnić właściwą pracę silnika oraz innych systemów poprzez utrzymanie właściwego ciśnienia zapobiegając wyciekom.

 

Techniki kontroli jakości

Icon__Dimensional Measurement.png
Pomiar wymiarowy

Uszczelki muszą być produkowane zgodnie z precyzyjnymi wymiarami, żeby zapewnić prawidłowe pasowanie z powierzchniami styku. Z tego powodu do pomiaru używa się przeważnie bezdotykowych systemów optycznych z uwagi na ich szybkość i dokładność.

Icon__Material testing.png
Sprawdzanie materiału

W przeciwieństwie do innych materiałów używanych w komponentach pojazdów uszczelki mają specyficzne wymaganie, mianowicie ściśliwość. Do sprawdzenia często używa się twardościomierza w celu wyznaczenia wytrzymałości tych materiałów podczas procesu produkcji oraz po jego zakończeniu.

Icon__Visual Inspection.png
Ocena wizualna

W celu zapobiegnięcia uszkodzeniom, które mogą mieć wpływ na szczelność uszczelki, takich jak pęknięcia lub zadrapania, do automatycznego wykonania kontroli można użyć systemu optycznego ze sztuczną inteligencją.


SAMOCHODY ELEKTRYCZNE

Electric Motor Housing_1400x900.png

Obudowa silnika elektrycznego

 

Obudowa silnika elektrycznego jest bardzo ważną częścią, którą można znaleźć w samochodach hybrydowych i elektrycznych. Obudowa silnika służy jako obudowa ochronna dla wewnętrznych elementów silnika i pomaga rozpraszać ciepło generowane podczas pracy silnika.

 

Zwykle wykonane z aluminium lub innych lekkich materiałów obudowy są projektowane jako kompaktowe i wydajne. Znaczenie metod produkcji i kontroli polega na tym, żeby obudowy pasowały do elementów wewnętrznych i zewnętrznych w celu zapobieżenia awariom mechanicznym.

 

Techniki kontroli jakości

Icon__Dimensional Measurement.png
Pomiar wymiarowy

Najbardziej oczywistymi pomiarami jakichkolwiek obudów są pomiary wymiarowe. Aby mieć pewność, że obudowa prawidłowo pasuje do odpowiednich elementów, wymiary muszą być zgodne.

Icon__Surface inspection.png
Sprawdzenie powierzchni

Sprawdzenie powierzchni jest techniką kontroli jakości używaną do wykrycia defektów lub niedoskonałości na powierzchni obudów silników elektrycznych w przemyśle motoryzacyjnym. Powierzchnia obudowy musi być wolna od jakichkolwiek zadrapań, wgnieceń lub innego typu uszkodzeń, które mogą mieć wpływ na wydajność silnika lub jego trwałość w czasie cyklu żywotności.

Icon__Surface Measurement.png
Pomiar chropowatości

Chropowatość powierzchni obudowy może mieć wpływ na wydajność silnika, poziom hałasu i jakość ogólną. Szczególnie ważne są miejsca kontaktu obudowy z innymi elementami. W takich miejscach chropowato musi być zgodna z parametrami ustawionymi przez inżyniera.

Icon__Geometries and Profile Feature Measurement.png
Pomiar geometrii i profilu

Kluczowe są właściwości powierzchni uszczelniających, kołnierzy, wywierconych otworów, kanałów i otworów chłodzących, grubości ścianek oraz wiele innych. Do potwierdzenia, czy te właściwości będą miały wpływ na możliwość pracy po zmontowaniu, potrzebne są przyrządy do pomiaru wymiarowego i pomiaru kształtu.


Hairpins_New_1400x900.png

Spinki

 

Spinki, nazywane również spinkami stojana, składają się z miedzianych lub aluminiowych przewodów zagiętych w kształt litery U tworząc dwie równoległe gałęzie ze wspólną podstawą. Następnie przewody są wkładane w szczeliny rdzenia stojana tworząc pętlę, która przewodzi prąd i wytwarza pole magnetyczne niezbędne do pracy silnika.

 

Te spinki są rodzajem konfiguracji uzwojenia dla stojana, która jest nieruchomą częścią silnika otaczającą wirnik. Takie stojany są używane w silnikach synchronicznych z magnesami trwałymi (PMSMs) oraz silnikach Indukcyjnych w pojazdach elektrycznych oraz hybrydowych.

Techniki kontroli jakości

Icon__Optical Measurement.png
Pomiar optyczny

Jest to bardzo precyzyjna część, a kształt oraz ustawienie mogą znacząco wpłynąć na wydajność silnika. Wykorzystanie pomiarów optycznych wymaga użycia wyspecjalizowanych przyrządów, jak np. optyczne skanery 3D do uchwycenia wysokiej rozdzielczości obrazów spinek. Następnie obrazy te są analizowane przy użyciu wyspecjalizowanego oprogramowania w celu uzyskania pomiarów wymiarów, kształtu i pozycji spinek.

Icon__Form measurement.png
Pomiar kształtu

Pomiar kształtu wymaga użycia specjalnych przyrządów, jak np. współrzędnościowe maszyny pomiarowe (CMM) lub systemów pomiaru optycznego, do zmierzenia wymiarów, kształtu i pozycji spinek. Pomiary są porównywane do wymagań specyfikacji w celu zapewnienia, że spinki mieszczą się w granicach żądanych tolerancji.


Battery Foil_1400x900.png

Folia do baterii

 

Folia baterii, nazywana również folią elektrodową, jest cienkim arkuszem metalu wewnątrz ogniwa baterii. Służy jako kolektor prądu dla materiału elektrody, który jest nanoszony na powierzchnię folii. Folia jest zwykle zrobiona z materiałów typu aluminium, miedź lub nikiel, a jej grubość może być różna w zależności od rodzaju baterii oraz jej przeznaczenia.

 

Techniki kontroli jakości

Icon__Dimensional Measurement.png
Pomiar wymiarowy

Grubość folii baterii ma znaczenie krytyczne dla zapewnienia nałożenia prawidłowej ilości materiału elektrody, dla optymalnej wydajności baterii. Personel kontroli jakości może użyć optycznych lub mechanicznych technik pomiaru grubości w celu sprawdzenia, że grubość folii mieści się w specyfikacji. Użyta technika pomiarowa nie może szkodzić materiałowi.

Icon__Visual Inspection.png
Ocena wizualna

Sprawdzenie powierzchni folii pod kątem uszkodzeń, jak np. zarysowania, wgniecenia lub rozdarcia, może pomóc w wykryciu jakichkolwiek niedoskonałości, które mogą spowodować problemy w przyszłości. Ocena wizualna może być wykonana ręcznie przez inspektorów lub automatycznie za pomocą systemów zawierających TAGLENS.


Wire_1400x900.png

Przewód

 

Najrzadziej spotykaną częścią samochodu jest przewód, używany w różnych zastosowaniach, jak systemy elektryczne, czujniki oraz sieć komunikacji. Jego rola jest równie ważna, jak silnika. Przewód dla przemysłu motoryzacyjnego jest tak zaprojektowany, żeby wytrzymać trudne warunki, jak np. wysoka temperatura, drgania i narażenie na działanie chemikaliów i wilgoci. Dlatego też istotne jest poddanie przewodów rygorystycznej kontroli jakości.

 


Techniki kontroli jakości

Icon__Dimensional Measurement.png
Pomiar wymiarowy

Ta technika polega na pomiarze średnicy, długości i grubości przewodu, w celu zapewnienia, że spełnia on żądane wymagania specyfikacji. Często wykonywany jest pomiar bezdotykowy przy użyciu mikrometrów laserowych (LSM), gdzie średnica i grubość mogą zostać zmierzone bardzo szybko i efektywnie podczas procesu produkcji.

Icon__Material testing.png
Sprawdzenie materiału

Ponieważ wytrzymałość przewodów w samochodzie ma istotne znaczenie, sprawdzenie twardości jest wykonywane na materiale, żeby zagwarantować długą żywotność bez żadnych problemów.

NAJLEPSZE PRODUKTY DLA PRZEMYSŁU MOTORYZACYJNEGO

 

Nasze zaawansowane systemy CMM, technologia skaningu laserowo-optycznego i techniki oprogramowania analizującego są idealne do pomiaru 3D niezbędnego w złożonych zastosowaniach motoryzacyjnych.

 

Chcesz wiedzieć więcej?

Skontaktuj się z nami